Skoleflyvningen

Når du er meldt ind i klubben og i DULFU, må du i princippet starte på skoleflyvningen. Det mest normale er dog, at man først starter med flyvningen efter teoriprøverne er overstået.

Til skoleflyvningen bruges klubflyveren, en ICP Savannah.

Der er krav om minimum 20 timers skoling. 15 timer med instruktør og 5 timers soloflyvning. Typisk bruger man dog 20-25 timer før man er klar til at gå til prøve. Efter man har erhvervet sig certifikatet, skal der flyves yderligere 25 timer før man må have passager med på flyvetur.

Den praktiske skoling er bygget op omkring følgende skolingsnormer, som skal være gennemgået og udført tilfredsstillende inden man kan blive indstillet til prøve.

  • Dobbeltstyring

    • DKS-1 – Orientering og tilvænningsflyvning

    • DKS-2 – Betjening af styreorganer

    • DKS-3 – Betjening af gashåndtag

    • DKS-4 – Drej

    • DKS-5 – Preflightcheck og taxiing

    • DKS-6 – Start

    • DKS-7 – Landing

    • DKS-8 – Stall

    • DKS-9 – Nødlandingsøvelser

    • DKS-10 – Navigationsflyvning

    • DKS-11 – Krævende starter/landinger

    • DKS-12 – Standpunktsprøve

  • Solostyring

    • EKS-1 – Soloflyvning

    • EKS-2 – Programflyvning

    • EKS-3 – Navigationsflyvning

    • EKS-4 – Indstillingsprøve

    • EKS-5 – Duelighedsprøve  

Når prøven er bestået gælder det om at få fløjet en masse så man får flyvningen ordentlig ind under huden. For at vedligeholde sit certifikat er der følgende krav:

  • Flyve minimum 5 timer inden for de sidste 12 måneder, herunder min. 10 starter og landinger.

  • Inden for de sidste 24 måneder skal man have haft et ”PFT” (periodisk flyve-check) ved en instruktør.

  • Der må kun medtages passager hvis man inden for de sidste 30 dage har udført min. 5 starter og landinger.