Overvejelser

Inden du starter på uddannelsen er der et par overvejelser du bør gøre. For det første skal du være indstillet på at det tager tid at tage certifikatet. Tid hvor du er væk fra familien og må tilsidesætte andre gøremål. Der skal bruges mange mørke vinteraftener i teorilokalet og man skal regne med, at der skal laves lidt hjemmearbejde op til hver teoritime. Men er du villg til at bruge tiden på det og er der grønt lys fra hjemmefronten så er det bare at komme i gang.

Du bør også overveje om det er et UL-certifikat eller et traditionelt PPL-certifikat du skal have. Har du planer om at blive kommerciel pilot er det PPL-uddannelsen der er vejen frem. Har du planer om at tage hele familien inklusiv oppakning med på tur rundt i verden er det heller ikke et UL-certifikat du skal vælge. Kan du derimod nøjes med at have en enkelt passager med og ikke alt for meget oppakning og kan du leve med, at timeprisen kun er en tredjedel af hvad det koster at flyve en traditionel flyver så er UL-flyvning klart en overvejelse værd. Du kan også flyve til udlandet med et UL-certifikat. Du kan få UL-fly der kan flyve længere, hurtigere og billigere end mange A-fly.

Har du en lille mekaniker i maven er der også mange penge at spare, for med UL-fly må man selv stå for vedligeholdelsen af flyveren, hvilket vil sige, at man kan spare en del på værkstedsregningerne.

Herunder er kort oplistet de væsentligste fordele og ulemper ved UL-flyvning

Fordele ved UL-flyvning

  • Billig flyvning og skoling, da dette forgår i klubregi.

  • Man må selv vedligeholde flyene

  • De fleste UL-fly kan flyve på autobenzin der er væsentlig billigere end flybenzin

  • Nye UL-fly støjer ofte mindre end traditionelle fly.

Begrænsninger ved UL-flyvning

  • Begrænset nyttelast i flyver. Et UL-fly må maksimalt veje 450 kg ved takeoff. Flyets tomvægt må ikke overskride 275 kg. Da alle moderne UL-fly vejer meget tæt på de 275 kg, vil det sige, at man har 175 kg til pilot, passager, brændstof og baggage.

  • Max en 1 passager

  • På grund af den lave vægt er et UL-fly mere følsom overfor termik og turbulens

  • Der må ikke flyves natteflyvning

Medical

Inden du starter på skoleforløbet anbefales det at få udført det obligatoriske lægetjek. Der er ingen grund til at ligge en masse tid og penge i skolingen hvis helbredet ikke tillader flyvning. Det skal dog siges, at har man et bare nogenlunde fornuftigt helbred er lægetjekket normalt ikke noget problem. Men se at få det overstået. Lægetjekket skal udføres af en godkendt flyvelæge. Her kan du se en oversigt over landets flyvelæger.